Mazda RX-7 to samochód, który zyskał status ikony w świecie motoryzacji, głównie dzięki swojemu unikalnemu rotacyjnemu silnikowi Wankla. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej historii tego modelu, jego technicznym innowacjom oraz wpływowi, jaki wywarł na kulturę motoryzacyjną.

Historia Mazdy RX-7

Historia Mazdy RX-7 rozpoczyna się w 1978 roku, kiedy to japoński producent samochodów Mazda wprowadził na rynek pierwszy model tej serii. RX-7 była odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na sportowe samochody, które były jednocześnie przystępne cenowo i oferowały wyjątkowe osiągi. Wyróżniała się przede wszystkim zastosowaniem rotacyjnego silnika Wankla, co było rzadkością w tamtych czasach.

Pierwsza generacja (SA/FB)

Pierwsza generacja Mazdy RX-7, znana również jako SA lub FB, była produkowana w latach 1978-1985. Samochód ten charakteryzował się lekką konstrukcją i doskonałym rozkładem masy, co przekładało się na znakomite właściwości jezdne. Silnik Wankla o pojemności 1.1 litra generował moc około 100 KM, co w połączeniu z niską masą własną pojazdu pozwalało na dynamiczną jazdę.

W 1981 roku Mazda wprowadziła wersję GSL, która oferowała lepsze wyposażenie oraz większą moc dzięki zastosowaniu silnika o pojemności 1.3 litra. Wersja ta była również wyposażona w tarczowe hamulce na wszystkich kołach oraz niezależne zawieszenie tylne, co dodatkowo poprawiało właściwości jezdne.

Druga generacja (FC)

Druga generacja Mazdy RX-7, oznaczona jako FC, była produkowana w latach 1985-1992. W tej wersji samochód przeszedł znaczące zmiany stylistyczne i techniczne. Design nawiązywał do europejskich samochodów sportowych, a wnętrze stało się bardziej luksusowe i komfortowe.

Najważniejszą zmianą było wprowadzenie turbodoładowanego silnika Wankla o pojemności 1.3 litra, który generował moc od 146 do 200 KM w zależności od wersji. Dzięki temu RX-7 stała się jeszcze bardziej dynamiczna i konkurencyjna na rynku sportowych samochodów. Wersja Turbo II była szczególnie ceniona za swoje osiągi i prowadzenie.

Techniczne innowacje

Mazda RX-7 była samochodem, który wprowadził wiele innowacji technicznych, z których najważniejszą był oczywiście rotacyjny silnik Wankla. Silnik ten, wynaleziony przez niemieckiego inżyniera Felixa Wankla, charakteryzował się kompaktową budową i wysoką mocą w stosunku do swojej pojemności.

Silnik Wankla

Silnik Wankla różni się od tradycyjnych silników tłokowych tym, że zamiast tłoków poruszających się w górę i w dół, wykorzystuje wirujący rotor. Dzięki temu silnik jest bardziej kompaktowy i lżejszy, co przekłada się na lepszy rozkład masy i niższy środek ciężkości samochodu. W RX-7 silnik Wankla był montowany za przednią osią, co dodatkowo poprawiało właściwości jezdne.

Jednym z wyzwań związanych z silnikiem Wankla była jego trwałość i zużycie paliwa. Mazda jednak zdołała opracować technologie, które pozwoliły na zwiększenie żywotności silnika oraz poprawę efektywności paliwowej. Wersje turbodoładowane oferowały znakomite osiągi, co przyciągało entuzjastów sportowych samochodów.

Układ jezdny i zawieszenie

Mazda RX-7 była również znana z doskonałego układu jezdnego i zawieszenia. W pierwszej generacji zastosowano niezależne zawieszenie przednie i tylne, co było rzadkością w tamtych czasach. W drugiej generacji wprowadzono dodatkowo system Dynamic Tracking Suspension System (DTSS), który automatycznie dostosowywał geometrię zawieszenia w zależności od warunków jazdy.

W trzeciej generacji, oznaczonej jako FD, Mazda poszła jeszcze dalej, wprowadzając system Active Torque Split, który automatycznie rozdzielał moment obrotowy między przednią a tylną oś, co znacznie poprawiało trakcję i stabilność pojazdu. Dzięki tym innowacjom RX-7 była jednym z najlepiej prowadzących się samochodów sportowych swoich czasów.

Wpływ na kulturę motoryzacyjną

Mazda RX-7 zyskała ogromną popularność nie tylko wśród entuzjastów motoryzacji, ale również w kulturze popularnej. Samochód ten pojawiał się w wielu filmach, grach komputerowych oraz na torach wyścigowych, co dodatkowo zwiększało jego legendarny status.

Filmy i gry komputerowe

RX-7 stała się ikoną dzięki swojemu występowi w popularnych filmach, takich jak seria „Szybcy i wściekli”. W filmach tych samochód był często modyfikowany i wykorzystywany w spektakularnych scenach wyścigów ulicznych, co przyciągało uwagę młodszej publiczności.

Również w świecie gier komputerowych RX-7 była często wybierana przez graczy. Gry takie jak „Gran Turismo” czy „Need for Speed” pozwalały na modyfikację i tuningowanie tego modelu, co dodatkowo zwiększało jego popularność wśród młodych entuzjastów motoryzacji.

Sporty motorowe

Mazda RX-7 odniosła również wiele sukcesów w sportach motorowych. Samochód ten był wykorzystywany w różnych seriach wyścigowych, takich jak IMSA, 24h Le Mans czy japońska seria Super GT. Dzięki swojej lekkości, doskonałemu rozkładowi masy i mocnemu silnikowi, RX-7 była konkurencyjna na torach wyścigowych na całym świecie.

W 1991 roku Mazda odniosła historyczne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, używając modelu 787B z rotacyjnym silnikiem. Było to pierwsze i jedyne zwycięstwo samochodu z silnikiem Wankla w tym prestiżowym wyścigu, co dodatkowo podkreśliło innowacyjność i osiągi technologii Mazdy.

Podsumowanie

Mazda RX-7 to samochód, który na zawsze zapisał się w historii motoryzacji. Dzięki swojemu unikalnemu rotacyjnemu silnikowi, doskonałym właściwościom jezdnym i sukcesom w sportach motorowych, RX-7 stała się ikoną, która do dziś cieszy się ogromnym uznaniem wśród entuzjastów motoryzacji. Jego wpływ na kulturę popularną oraz innowacje techniczne sprawiają, że jest to model, który zasługuje na szczególne miejsce w historii samochodów sportowych.