BLOG


Opis: Nie tylko informacje w Internecie mogą wprowadzać w błąd. Również zapis w polu O.1 w dowodzie rejestracyjnym powoduje niepotrzebne zamieszanie. Wszystko przez hamulec najazdowy, z którym przyczepa kempingowa nie jest uznawana za przyczepę z hamulcem... Jednoznaczną odpowiedź na ten temat... - Jaką przyczepę pociągnie Twój samochód? Sprawdźmy to!.
- Odpowie mi ktoś jaka mogę przyczepę ciągnąć samochodem z takimi wartościami w dowodzie rejestracyjnym na kat B+E f1 2425, f2 2425, g 1881, f3 5785
O1 3360
- Przydatny film tylko polskie prawo utrudniające życie Polaków
- Na tej stronie rusztowanie plettac , opcjonalnie w necie szukajcie.
- O.2 mam 450 kg, czy mogę ciągnąć przyczepkę z DMC 750 kg?
- Ten cały przelicznik 1,33 to patologiczny relikt przeszłości z lat 60. Dawno powinni wykasować z przepisów. Wydaje mi się, że współczesna technika motoryzacyjna poszła na tyle do przodu, że trzymanie tego zapisu jest bez sensu…
- Wszystko fajnie, ale robisz jeden podstawowy błąd. Mianowicie F3 to nie jest suma DMC obu pojazdów! F3 to DMC całego zestawu, a DMC to dopuszczalna masa całkowita pojazdu (zespołu pojazdów) obciążonych bagażami i osobami. DMC to nic innego jak ładowność pojazdu (zestawu) po odjęciu masy (mas) własnych pojazdu (pojazdów).

I w opisywanym przypadku oczywiście, że Dacia może ciągnąć przyczepę o DMC 1300 kg. Tylko w takim wypadku ładowność całego zestawu będzie mniejsza (czyli gdybyś te dwa pojazdy obciążył na maksa, to wtedy faktycznie przekroczyłbyś DMC całego zestawu). To znaczy suma mas rzeczywistych obu złączonych pojazdów nie mogą być większe niż DMC zestawu (oczywiście masy rzeczywiste obu pojazdów nie mogą być także większe niż DMC danego pojazdu, to oczywiste).

Czyli łopatologicznie. Jeśli oba pojazdy załadujemy na maksa i oba pojazdy będą miały masy rzeczywiste równe ich DMC to wtedy takim zestawem faktycznie poruszać się nie możemy, bo suma mas rzeczywistych obu pojazdów będzie większa niż DMC zestawu. Czyli w przypadkach gdzie producent pojazdu ogranicza DMC zestawu (nie jest to suma DMC z F2 i MMC z O1) w takim przypadku mamy po prostu mniejszą ładowność zestawu - czyli możemy ciągnąć przyczepę o MMC z pola O1 (pomijam 1,33) pod warunkiem, że cały zestaw po załadowaniu bagażami i osobami nie przekroczy wartości z pozycji F3.

Warto o tym pamiętać, bo w ten sposób się właśnie rodzą mity na temat F3 przez osoby, które nie przeczytają definicji DMC z ustawy prawo o ruchu drogowym, nie wiedzą czym się różni DMC od RMC i nie zagłębią się w temacie przepisów.

PS. Polski Caravaning to nie jest dobre źródło wiedzy, baboli w ich gazecie pełno, a artykuły często są pisane przez osoby bez żadnego przygotowania merytorycznego.
- Wszystko fajnie wyjaśniłeś ja mam inny problem dmc auta vwT5 2800 dmc przyczepy z ham najazdowym 1200 masa zestawu 4tony w dowodzie vwT5 dopuszczalna masa zestawu 5200 i teraz czy moim zestawem mogę poruszać się mając tylko kat B prawa jazdy czy też muszę dorobić sobie Kat E do B??? 😀
- IP 8
- Jest
- Ja mam pytanko , a co w przypadku gdy w dowodzie samochodowym w polu F3 nie mam nic wpisane?
- Mnie się wydawało że ten przelicznik 1.33 dotyczy masy WŁAŚCIWEJ auta i masy WŁAŚCIWEJ przyczepy a nie dmc.
- U mnie na Flordzie prawo jest zupełnie inne. Zobacz jak jest
- Przydatny film. Ten przelicznik 1.33 należy zapamiętać👍
- Dzięki :)
- W dowodzie jest
- Czy aby tego nie sprawdzali trzej panowie z TopGear? XD
Przyczep pewnie będzie kilkanaście i dokładać można tak długo aż sprzęgło zacznie się ślizgać, finalnie przypiekać...
Pozostaje pytanie jak taki "zestaw" wyhamować...
A zdrowo-rozsądkowo tyle ile wynika z prawka (jak na filmie)...
- DD 1.5dci 4x4 Pole F1 w dowodzie rejestracyjnym to 1933 kg. Więc 1933:1.33=1453 kg. Natomiast F3 w dowodzie rejestracyjnym samochodu to 3433kg.
- Audi a4 b5 220kg maksymalna masa przyczepy GG
- Spoko
- Odnośnie F2 auta + F2 przyczepy <= F.3 auta to może nie do końca być prawda

"Jeśli Twoje auto zostanie obciążone osobami i ładunkiem do tego stopnia, że jego RMC będzie równe DMC to tak - wtedy możesz ciągnąć przyczepę o maksymalnym RMC 1560 kg, bo wtedy suma RMC obu pojazdów nie będzie większa niż DMC zespołu pojazdów.

Każdy z pojazdów ma swoje DMC. I tak mamy DMC auta (poz. F2 w DR auta), DMC przyczepy (poz. F2 w DR przyczepy) i DMC zespołu pojazdów (poz. F3 w DR auta). I teraz poruszając się po drodze suma RMC auta i przyczepy, które stanowią całość nie może być większa niż DMC zespołu określone w F3. RMC auta nie może być większe niż DMC auta określone w F2 i RMC przyczepy nie może być wieksze niż DMC przyczepy określone w F2

Czym jest DMC, RMC i czym jest zespół pojazdów znaleźć można w Ustawie Prawo o Ruchu drogowym:

Art. 2 pkt 54.:
DMC (dopuszczalna masa całkowita) – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

Art. 2 pkt. 49:
zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

Art. 2 pkt. 55
RMC (rzeczywista masa całkowita) – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób;

Zgodnie z powyższym zestaw pojazdów należy traktować jako całość, a jeśli tak to zestaw pojazdów złączonych z sobą w celu poruszania się po drodze jest także pojazdem zgodnie z definicją Art. 2 pkt. 31:

pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

Jakby nie patrzeć to zespół pojazdów jest środkiem transportu przeznaczonym do poruszania się po drodze, sam pojazd i sama przyczepa też są pojazdami.

Ale to nie Ty masz tłumaczyć to policjantowi. To on ma znaleźć podstawę prawną. Więc niech znajdzie przepis mówiący o tym, że F3, to nie jest DMC pojazdów złączonych z sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, a jest to suma DMC obu pojazdów. Jak znajdzie to wtedy będzie mieć podstawę prawną do nałożenia mandatu i zakazania dalszej jazdy. "

Link : https://forum.karawaning.pl/topic/5348-dow%C3%B3d-rejetracyjny-pozycja-f3/page/14/
- Bardzo dobrze wytłumaczony temat! (w odróżnieniu od wielu informacji na stronach w Internecie)